Regelmatig sporten en bewegen komt zowel ons brein als ons lichaam ten goede.  Een overzicht:

HERSENEN

Door in beweging te komen neemt de bloedtoevoer naar de hersenschors toe, waardoor bloedvaatjes zich uitbreiden en hersenweefsel extra zuurstof en voedingsstoffen krijgt. Het eiwit BDNF komt vrij in het brein, wat de zenuwcellen in stand houdt.

HART

Van duursport, zoals stevig wandelen, wielrennen en hardlopen, is het bekend dat het de bloeddruk en hartslag in rust verlaagt.  Deze aanpassingen verkleinen het risico om een hartziekte te ontwikkelen.

SPIEREN

Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten die continu aangemaakt en vervangen worden.  Bewegen stimuleert de aanmaak ervan.  Bij inactiviteit raakt de balans zoek: je spieren verzwakken.

BLOEDVATEN

Door lichaamsbeweging neemt de hoeveelheid vetzuren in het bloed af.  Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid LDL-deeltjes: het 'slechte'cholesterol.  Beide anpassingen verkleinen het risico op dichtslibbende slagaders.

VETWEEFSEL

De relatie tussen lichaamsbeweging en gewichtsverlies is ingewikkeld.  Door enkel wat meer te sporten raak je niet snel vet kwijt.  Om je verpercentage te verlagen is het vooral van belang minder of gezonder te eten.

AFWEERSYSTEEM

Regelmatig sporten en bewegen boost onze afweer.  De cellen uit het afweersysteem reageren dan beter op ziekteverwekkers.  Actievelingen hebben minder kans op bacteriele en virusinfecties.

HORMOONHUISHOUDING

Beweging kan diabetes type 2 voorkomen en zelfs omkeren.  Door inactiviteit nemen weefsels minder goed glucose op uit het bloed.  Als de suikerspiegel jarenlang te hoog is, kan dat bloedvaten en zenuwen beschadigen.

BOTTEN

We houden onze botmasse in stand door er gewicht op te zetten, bijvoorbeeld door te dansen of zware dingen op te tillen.  Inspanning verkleint het risico op botontkalking.  Inactiviteit vergraat dan weer het risico op botbreuken.

Dit sportseizoen zal onze club verschillende initiatieven nemen in het kaden van onze deelname aan Sportivos, een preventieproject over alcohol, drugs en tabak.  Naleving van de wetgeving in cafetaria, veilig vervoer tussen club en thuis,... het komt allemaal aan bod.  We rekenen op jullie sportieve geest om van onze deelname een success te maken.

Samen maken we Volley Thor Tervuren, nog gezelliger, veiliger en gezonder. Samen zijn we Sportivos!

WATER

We willen vragen aan alle leden aan om altijd een drinkbus met water mee te nemen naar de trainingen en wedstrijden.

  • Water drinken is heel belangrijk voor / tijdens en na het sporten!
  • Vermijden dat de leden naar de kleedkamers of drinkkraan moeten om te gaan drinken en zo de training onderbreken.
  • Plastiek afval vermijden.  De club voorziet dus enkel nog flessen water voor de tegenstanders op wedstrijden omdat dit verplicht is.  

We willen ook het consumeren van energiedranken (Aquarius / AA drink / ..) afraden bij de jeugd. Deze dranken zijn (nog) niet nodig en hebben vaak een negatief effect wegens te veel suikers.   Sportdranken zijn nuttig tijdens de inspanning wanneer men minstens 1 uur intensief sport. Tijdens minder lange en matig intense sportprestaties is water voldoende. 

 

# VOEDING

Alhoewel we geen TopSport club zijn kunnen we ten sterkste aanraden om ook aandacht te besteden aan de voeding.  Net zoals op de scholen willen we de jeugd bewuster maken van wat de impact (positief en negatief) kan zijn van voeding.

Meer info of (sport)voeding kan je vinden op :

https://cjsm.be/gezondsporten/themas/sportvoeding/gezonde-basisvoeding/de-actieve-voedingsdriehoek

 

# PREVENTIE

Als sportclub is het onze plicht om de jeugd te sensibiliseren omtrent alcohol- en drugspreventie.   Via sportwijs.be kom je meer te weten over de negatieve impact van alcohol-tabak-drugs.   Ieder lid van VTT heeft de taak om het goede voorbeeld te geven binnen en buiten de club!

Om de daad bij het woord te voeren hebben we ons als club ook geengageerd om deel te nemen aan SPORTIVOS.

http://www.vad.be/artikels/detail/sportivos-over-alcohol-en-drugs-in-de-sportclub 

BELANGRIJKE WIJZIGING voor  SPELERS/SPEELSTERS bij VOLLEY VLAANDEREN

Vanaf 1 juni 2019 zal de medische validatie volledig worden losgekoppeld van de aansluiting. Het zal dus als nieuw lid van een club niet nodig zijn om je medisch te laten valideren als je wilt starten met volleyballen.

Met medewerking van
Inschrijven
Inschrijven bij Volley Thor Tervuren
07/05/2018
Inschrijven bij BeachVolley Thor Tervuren
31/05/2021
Inschrijven bij Volley Vlaanderen
06/08/2019
Start2Volley / Love2Volley +18
08/03/2018
Start2Volley Jeugd
09/07/2018
Volleyscores
Verjaardagen
26/10
Chariyaporn Benham
27/10
Vanessa Huybrechts
29/10
Kornelia Fornalska
Kalender

© 2019, website powered by Twizzit.com