Regelmatig sporten en bewegen komt zowel ons brein als ons lichaam ten goede.  Een overzicht:

HERSENEN

Door in beweging te komen neemt de bloedtoevoer naar de hersenschors toe, waardoor bloedvaatjes zich uitbreiden en hersenweefsel extra zuurstof en voedingsstoffen krijgt. Het eiwit BDNF komt vrij in het brein, wat de zenuwcellen in stand houdt.

HART

Van duursport, zoals stevig wandelen, wielrennen en hardlopen, is het bekend dat het de bloeddruk en hartslag in rust verlaagt.  Deze aanpassingen verkleinen het risico om een hartziekte te ontwikkelen.

SPIEREN

Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten die continu aangemaakt en vervangen worden.  Bewegen stimuleert de aanmaak ervan.  Bij inactiviteit raakt de balans zoek: je spieren verzwakken.

BLOEDVATEN

Door lichaamsbeweging neemt de hoeveelheid vetzuren in het bloed af.  Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid LDL-deeltjes: het 'slechte'cholesterol.  Beide anpassingen verkleinen het risico op dichtslibbende slagaders.

VETWEEFSEL

De relatie tussen lichaamsbeweging en gewichtsverlies is ingewikkeld.  Door enkel wat meer te sporten raak je niet snel vet kwijt.  Om je verpercentage te verlagen is het vooral van belang minder of gezonder te eten.

AFWEERSYSTEEM

Regelmatig sporten en bewegen boost onze afweer.  De cellen uit het afweersysteem reageren dan beter op ziekteverwekkers.  Actievelingen hebben minder kans op bacteriele en virusinfecties.

HORMOONHUISHOUDING

Beweging kan diabetes type 2 voorkomen en zelfs omkeren.  Door inactiviteit nemen weefsels minder goed glucose op uit het bloed.  Als de suikerspiegel jarenlang te hoog is, kan dat bloedvaten en zenuwen beschadigen.

BOTTEN

We houden onze botmasse in stand door er gewicht op te zetten, bijvoorbeeld door te dansen of zware dingen op te tillen.  Inspanning verkleint het risico op botontkalking.  Inactiviteit vergraat dan weer het risico op botbreuken.


Bron - EOS Wetenschap special 2021

Nog enkele Quotes:

  • Door regelmatig op te staan haal je je lichaam als het ware uit de slaapstand
  • Zitten is het nieuwe roken
  • Alcohol en drugs hebben een zeer negatieve invloed op je lichaam
  • Je mag je zoveel inspannen als je wil - hoe zwaar en hoe vaak ook - je zal nooit een hoger sterfterisico creeren dan wanneer je inactief bent.